Get Adobe Flash player

Verslag WOK 2009 (weekend oefen kamp)

Vrijdag 16 t/m zondag 18 mei 2009

De luchtscouts hebben dit weekend gekampeerd op het terrein van onze club. Ondanks dat het weer ons niet meezat hebben we er een leerzaam en gezellig weekend van gemaakt.

Vrijdag avond om 20.00 uur begon het oefen kamp. Het begon gelijk goed, want het regende op dat moment. Tussen de buien door hebben de 2 patrouilles de tenten op weten te zetten op een droog stukje gras. De leiding had minder geluk, hun tent is later tijdens stromende regen opgezet en was van binnen net zo nat als van buiten.

Het doel van dit weekend was het halen van het insigne ‘kamperen’. Daarnaast gingen we natuurlijk ook voor een hoop plezier.

Lees meer

 

Het behalen van het insigne betekende de volgende voorwaarde:

-          Het kunnen opzetten van de tent.

-          Een keuken kunnen pionieren.

-          Een kampterrein verkennen en plattegrond maken.

-          Schrijven van een logboek.

-          Zelf een stukje programma bedenken en uitvoeren.

The Black Birds The Red Arrows
Thijs Jurgen
Wilfred Achilles
Victor Gijs
Tom Glenn
Thomas Chris

Na het tentopzetten werd het weekend officieel geopend met het hijsen v/d vlag. En daarna volgde de installatie van onze nieuwste scout, nl. Gijs Pronk.

Zaterdag

100_3902a

 

Deze ochtend stonden we vroeg op, want we gingen zweef vliegen.


100_3897aOm 8 uur vertrokken we om een briefing bij te wonen die om 9 uur gehouden werd op de zweefvlieg club . We waren te gast bij zweefvliegclub ‘den Helder’  in de Wieringermeer aan de Ulkeweg, www.zweef.nl .

Om 9 uur begon dus de briefing , hierin werden de vliegers geïnformeerd over het weer en de vliegroutes van de dag.

 

100_3901aDaarna kregen we van een van de vliegers in opleiding Hans Broekhuisen uitleg en een rondleiding achter de schermen, de lier die het zweefvliegtuig binnen 3 seconden met 80 km/h de lucht in trekt zodat deze op een hoogte van 450 meter de kabel los laat, het onderhoud wat door de clubleden zelf gedaan word (uiteraard onder toezicht van de rijks luchtvaart dienst) en de hangar waar alle kisten in de avond weer veilig opgeborgen worden. En hij vertelde ons wat meer over het vliegen met een zweefvliegtuig, en over lid worden en opleidingen bij de zweefvlieg club.100_3899a

Daarna konden we 1 voor 1 de lucht in , en in de loop van de middag was iedereen de lucht in geweest.  Een vlucht varieerde van 5 minuten tot ruim een kwartier. zoals op de startlijst te zien is. Ook de hoogte kon variëren, afhankelijk v/d de wind en snelheid, de een kwam tot een hoogte van 450 meter de ander met een beetje thermiek en geluk boven de 500. Nadat iedereen een keer had meegevlogen, mochten er nog een paar van ons een tweede keer mee. Er werd verloot wie er nog een keer de lucht in mochten, dit was natuurlijk helemaal geweldig100_3898a!

Na een geslaagde dag kwamen we rond een uur of 4 terug in Ursem. Daar moesten de 2 patrouilles nog een aantal opdrachten doen. Daarna was het al tijd voor het avond eten. Er werd gekookt op houtvuur, voor de mannen een  grote uitdaging. 
Op het menu stond spaghetti bolognese met een groente mix. Bij de Black Birds was Jeroen te gast tijdens het eten, en bij de Red Arrows Wilco. Het eten koken ging goed en het eten was lekker, [ alleen de volgende keer mag er iets meer op de hygiëne worden gelet tijdens het koken.]

Na het eten moest er natuurlijk het een en ander worden opgeruimd en kregen de mannen een opdracht voor de kampvuur act. ’s Avonds bij het kampvuur kregen we 2 spetterende optredens van beide groepen. Helaas begon het weer te regenen en moesten  we de rest van het avond programma binnen doen. De leiding gaf ook een bescheiden optreden, namelijk de helderziende act. De rest van de avond hebben we nog was spelletjes gedaan, onder het genot van chips en een glaasje fris. Na een gezellige avond was het helaas al weer bedtijd.

Zondag.

Alweer de laatste dag van het WOK 2009, de ochtend was helaas weer vol van nattigheid in de vorm van regen. Na het ontbijt moesten eerst alle spullen worden opgeruimd. De persoonlijke spullen naar binnen en de tenten omhoog zodat die alvast  konden drogen. 
Toen kregen beide patrouilles nog wat kleine opdrachten waarmee extra punten waren te verdienen. Een puzzel , wat luchtvaart opdrachten zoals zoek het type motor bij het type vliegtuig. In de middag hield de regen eindelijk op en konden we verder met het buitenprogramma. 

Het middag programma was gepland in het bos in Heerhugowaard. Na een korte fietstocht, kregen de mannen een kompasroute uitgereikt die hier moest worden gelopen.  Als ze de tocht goed hadden volbracht kwamen ze bij de leiding uit, de Black Birds deden dit in 17 minuten en de Red Arrows in 15 minuten, dus in een zeer hoog tempo. Aangekomen op de leidingpost was het tijd voor een hapje en een drankje. Daarna hadden de twee patrouilles nog 1 strijd om uit te vechten voor de laatste punten, dit was natuurlijk levend stratego in het bos. Het eerste spel werd gewonnen door de Red Arrows. Het tweede spel kon niet binnen de speeltijd worden beslist, dus gingen we tellen welke groep het meeste speelkaarten van de andere had verovert. Dat waren The Black Birds, dus was de stand weer gelijk. En dit was eigenlijk het hele weekend zo, beide patrouilles ontliepen elkaar weinig in de scores. Maar er kan er helaas maar eentje winnen. Voordat we aan de prijs uitreiking toe waren, kreeg iedere luchtscout zijn insinge ‘kamperen’ en een nieuw naambandje met “100% scouts”, daar ging het uiteindelijk allemaal om. 
Hiervoor hebben we hard gewerkt tijdens het weekend en in de voorbereidingen. En het insigne is dan ook door iedereen dik verdient!

En dan de prijsuitreiking,

Met een minimaal puntenverschil  hebben de Black birds gewonnen!! 
In totaal hadden de Red Arrows 88 punten en de Black Birds 92. 
Thijs, Victor, Wilfred, Tom en Thomas gefeliciteerd met de overwinning.

Na de prijsuitreiking uitreiking kon het weekend officieel afgesloten worden.