Scouting Don Bosco groep Ursem

Scouting Don Bosco Groep Ursem is in 1947 opgericht, om precies te zijn op 22 maart als onderdeel van de Katholieke Verkennerbeweging.
Huisvesting is voor scoutinggroepen altijd lastig en in Ursem was dat geen uitzondering. Van zolder naar schuur en diverse andere onderkomens zoals het jeugdhonk Aquarius. Scouting Ursem zit nu al ruim 20 jaar in “Het Kompas” aan de Zuidgouw 18a te Ursem.

kamp_texel_1948

De naam Klaas Meester is nog steeds verbonden met de scouting als Hopman van het allereerste uur.
Zo begon zijn loopbaan, die ruim 40 jaar zou gaan duren, als hopman met het zomerkamp van 1948 op Texel.

De groep had hun kamp opgeslagen op het land van de familie Smit .

patrouille_reigersKamperen in patrouilletenten en koken op houtvuur
behoorde tot de standaard bezigheden.

Hierbij nog enkele citaten uit een boekje, Derdeklas Verkenner uit 1957

De verkennerswet en –belofte:
1) Op de eer van een verkenner kan men vertrouwen,
5) Een verkenner is ridderlijk,
8) Een verkenner glimlacht en fluit onder alle moeilijkheden.

De volgende keer meer over het wel en wee van de
Scouting Don Bosco Groep Ursem.

De clubgeschiedenis beslaat inmiddels 60 jaar. De club is bezig om al deze informatie te ordenen en geschikt te maken voor publicatie op deze site

Nog even geduld dus!!