bedrijfsbezoekVandaag 18 juni 2010 zijn we op bezoek geweest bij Maurice en zijn vriendinnen. We mochten een kijkje nemen hoe de koeien gemolken werden en kregen uitleg van Maurice hierover.

De kinderen vonden het erg leuk en stelden veel vragen. Ook konden we even kijken bij de kalfjes en mochten we ze voer geven.  We weten nu precies welke koe, de chocolademelk maakt.
We willen dan ook Maurice bedanken voor de tijd die hij even vrijgemaakt heeft voor de Esta's

Groetjes,

Bruno Zut

Esta's

Welpen

Het thema voor kinderen van 7 tot 11 jaar is vernieuwd. Zowel jongens als meiden spelen in het thema van Jungleboek en heten vanaf september 2010 allemaal welpen. Deze welpen spelen hun Scoutingspel in de jungle met Mowgli en Shanti. Hier beleven de welpen de spannendste avonturen met hun vrienden uit Jungleboek. Welpen spelen bijvoorbeeld spannende bosspelletjes, oefenen met koken en doen creatieve programma's. Ook gaan de welpen één keer per jaar op kamp, waar ze uitdagende spellen doen en veel leren.

Jungle ontdekt!

In het vernieuwde Jungleboek-thema beleven de jeugdleden de jungleavonturen samen met Mowgli en Shanti. Zij nemen de jeugdleden mee de jungle in en spelen hier spannende en uitdagende activiteiten. Door de toevoeging van het figuur Shanti kunnen ook meisjes zich goed identificeren met het nieuwe thema. Naast Mowgli en Shanti leren ze tal van junglefiguren kennen. Voor zowel water-, lucht- als landgeoriënteerde groepen zijn er herkenbare dierenfiguren te ontdekken. Zo kan elke groep op zijn eigen manier de activiteiten invullen binnen het vernieuwde thema. De avonturen zijn beschreven in een aantal nieuwe verhalen, te vinden in het boek Jungle-avonturen van Shanti & Mowgli.

Verandering

Voor kabouters, dolfijnen en esta’s betekent het spelen in een nieuw thema veel verandering. Ook de namen veranderen: je eigen leidingnaam past niet meer in het thema en je speltak heet nu een horde. In het leidinghandboek vind je straks suggesties voor leiding- en hordenamen. Voor welpen verandert er ook het een en ander. Zo zijn er nieuwe verhalen, nieuwe figuren en zijn er bijvoorbeeld geen jachtgebieden meer.

Activiteiten

De activiteiten in de jungle worden gespeeld samen met de junglefiguren, elk figuur heeft een eigen karakter en favoriete spellen om te spelen. Op de nieuwe junglekaart zijn acht activiteitengebieden te vinden, die allemaal iets uitdagends en verrassends te bieden hebben. Verderop in dit document vind je een beschrijving van de figuren en de activiteitengebieden. De verschillende gebieden brengen variatie in het programma.

insignes

Het behalen van de insignes wordt op een andere manier vormgegeven. Als kaderleden zien jullie de jeugdleden zich ontwikkelen in de jaren dat ze ouder worden. Het is dan ook leuk en belangrijk dat iedereen op zijn of haar eigen niveau aan het werk kan. Binnen het vernieuwde thema is er veel ruimte en houvast om de jeugdleden te sturen in die ontwikkeling. Dit doen we door welpen de kans te geven per activiteitengebeid een insigne te halen. Per activiteit zijn er drie niveaus mogelijk, zodat iedere welp op zijn of haar niveau mee kan doen en voldoende uitdaging heeft.

Tot slot:

Mmet het vernieuwen van het thema veranderen ook de opening en sluiting van een opkomst. Verderop in dit document lees je hierover meer. Tijdens de landelijke raad in juni 2010 wordt een voorstel besproken om de teksten van de wet en belofte aan te passen. De nieuwe teksten vind je verderop in dit document.

Onveranderde aspecten

Natuurlijk zijn er ook aspecten die niet veranderen:

• De nieuwe Jungleboek-verhalen zijn gebaseerd op de originele verhalen van Rudyard Kipling.
  • Bekende themafiguren als Baloe, Bagheera en Mowgli komen terug in de nieuwe verhalen.
  • De indeling van de groep (horde) in nesten en het werken met een helper en een gids blijven bestaan.
  • De herkenbaarheid van de activiteitengebieden en de uitgebreide beschrijvingen van themafiguren uit het dolfijnenthema komen terug in het nieuwe junglethema.
  • Enkele onderdelen uit het kabouterthema blijven bestaan, zoals het alfabet. Deze onderdelen worden wel aangepast aan het junglethema.
  • De ruimte en de vrijheid voor leiding om zelf de fantasie te gebruiken en zelf activiteiten te bedenken die kenmerkend waren voor het esta-thema, blijven bestaan.

DSC02877Op zaterdag 15 mei 2010 zijn ook de Esta's naar de scouts2day dag gegaan in Utrecht.

Het was een grote happening met heel veel scoutinggroepen uit het hele land.

Bruno heeft van de esta's van Don Bosco Ursem enkele foto's gemaakt. Ze zijn te zien in de fotogalerij op deze site.

Ook was de NOS aanwezig voor opnamen die s'avonds in het jeugdjournaal werden uitgezonden.

Bekijk hieronder het NOS jeugdjournaal filmpje